Web Analytics Made Easy - Statcounter

עיתונופל

 

עוד מבזק עדכון (נכון ל-28/7/2003), תחזיקו מעמד:

 

אני שוב מתנצל על החזרה לכותרות, אבל יש התפתחויות: ניצחון (זמני?) נרשם לכוחותינו לאחר שהפרסומת שונתה, ובמקום הכותרת של האתר, נופלת משקולת של טון (ראו תמונה מצורפת).

מי אמר שאני לא נותן את הטון?

 

 

 

 

מבזק עדכון (יום שני, 21/7/2003, 20:20):

אני מתנצל על כך שאני מפרסם רשימה זו מחדש, אבל מצאתי כעת כתבה שבה הפרסומת הזו פעילה ברגעים אלה. כנראה שבכל אופן ל-YNET אין בעיה אתה.

שניות לאחר הכניסה לכתבה תשמעו (אם הרמקולים של המחשב דולקים) קול חריקה והוכתרת תטה על צידה, וכאשר תגללו לתחתית הכתבה תופיע מכונית שתיסע מימין לשמאל עד שהכותרת עליה תיפול.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2700775,00.html

 

 

הרשימה המקורית (יום רביעי, 16/7/2003):

 

בהתחלה חשבתי שאני לא רואה טוב, אבל בסוף התברר לי שאני רואה טוב. אולי רק לא מבין.

 

נכנסתי היום לקרוא כתבה סטנדרטית ב-YNET, מדור "פוליטי-מדיני", והנה הכותרת של המדור שמוטה:

 

 

 

אך לא לאורך זמן היא נשארה שמוטה, בסוף היא גם נפלה:

 

 

 

ניסיתי למצוא כעת את התופעה בשנית, בכדי שתוכלו להתרשם לבד, אבל כרגע הכתבה נטולת מפגע זה. מזל שמייד כשראיתי את זה העתקתי את המסך.

חדי העין בוודאי יבחינו שמדובר בשתי כתבות שונות. פשוט יצאתי מהכתבה הראשונה די מהר (ואז חשבתי שאולי רק פרצו להם לאתר ושינו את הכותרת) ובכתבה השנייה קיבלתי את הנפילה.

 

במה מדובר? פשוט מאוד, פרסומת לחברת ביטוח.

פרסומת שמשתמשת בטיפוגרפיה של האתר, בכותרת של האתר – מוציאה אותה מהעיתון ומעבירה אותה להיות חלק מהפרסומת.

אתם קולטים? האתר הוא הפרסומת! הפרסומת היא האתר! חפש את ההבדלים.

זה רק ממשיך את מה שגדי כתב היום ומה שאני כתבתי בעבר.

כאשר העיתונאים הופכים להיות שלוחה של היחצ"נים, מה הפלא שבסוף מקבלים דברים כאלה?

על מי עוד נותר לסמוך? למי עוד נותר להאמין?

 

Join the Conversation

23 Comments

  1. כלומר תוסיף חיוך לדברים שאני אומרת. אין העלבויות פה.

    לגופם של מספרים:
    1. ה"זכות" שלך נקנתה לא בגלל מספר הנקודות שצברת בחוג לתקשורת.
    גם השימוש ב"איש סיסטם" לא נועד להלעיג (כמה מחברי הטובים ביותר וגו') אלא רק להמחיש עד כמה ההתפעלות המוגזמת שלך מהמוכנות שלי לחשוף את מקצועי, משל הייתי נערת ליווי שמתראיינת למבט בלי פיקסלים על הפרצוף, עד כמה התפעלות כזו מגוחכת. לא בדיוק יציאה מהארון הגילוי הנאות ההוא שם.

    2. אם לא הייתי בהירה מספיק בתגובה הקודמת אני מבחינה בין עיתון שהוא *מוצר* וככזה יש בו מקום לפרסומות ובין עיתונאות (ועיתונאים) שעליהם אני מלבישה את האידאלים שלי.
    .
    עיתון צריך אומנם להיות כפוף לכללי אתיקה אבל כל עוד הפרסומת מובחנת כפירסומת אין כאן עבירה על הכללים הללו.
    הפרסומת שבחרת לתקוף היא פירסומת במובהק גם ה"קורא הממוצע של ווינט" (וכאן אנחנו גולשים לסעיף 3) לא יטעה לחשוב שמאמר המערכת אכן נפל ומעך את המכונית של המו"ל.
    הומור, נדמה לי שאפילו הממוצעים האלו מווינט פיתחו כזה אפילו הם בטח הצליחו לשים לב שיש בעיתון כתבות ויש פרסומות.

    רוצה לומר האתיקה מופרת כאשר יש טשטוש בין הכתבה
    העיתונאית לפרסומת. השימוש הטיפוגרפי לעיל לא יוצר טשטוש כזה. השימוש של עיתונאים בשמם לקידום מוצר דווקא כן.
    לא עניין של "ליגות", גם לא של דרגות שונות בהדרדרות שני דברים שונים..

  2. אם יש בעיה בפסקה הראשונה שלי, הרי שהיא המחשבה שלא חייבים להאכיל את המסקנה בכפית. ג. יפית היא יחצנית. אודטה היתה פעם עיתונאית (ומי שיקפוץ לפוסט של גדי יראה תגובות רבות שטוענות שגם זה לא) ועכשיו היא מותג שמוכר מוצרים.

    בסך הכל אמרתי שאין לי בכלל בעיה עם מה ש-YNET עשו, ולא מהסיבות שאורית ציינה. הדיון "אם לא תשלמו תקבלו פרסומות" כבר נהיה משעמם לפני שנתיים. העניין כרגע הוא האם הפרסומות והתוכן המערכתי מתערבבים, ובמקרה של YNET זה עדיין לא הגיע לרמה כזו. במקום העבודה הקודם שלי (כן, איתן, זה אני) זה הגיע לרמה כזו, ולכן עזבתי.

    לעניין העיתונאים שהופכים למפרסמים – הויכוח כאן נגזר משני דברים: אתיקה ו"הקורא/צופה הסביר". אתיקה – תארו לכם את יאיר לפיד מראיין את מנכ"ל בנק הפועלים (שיבחר מתישהו בעשור הבא)? לא בעיה?

    הקורא הסביר – עד כמה שאני משתדל להעניק לכל אדם את הקרדיט של מידת החוכמה הבסיסית שיש לו, תמיד מסתבר שיש כאלו שאפילו את זה אין להם (ודוגמאות כאלו ניתן למצוא בכל מיני אנשים שמופיעים בידיעות "העולם המופלא" של העיתונים, ובהם מסופר על האדיוט התורן שהתעלם מאזהרה או החליט שמותר לשתות דלק כי אם למכונית זה עוזר לנסוע 400 ק"מ אז יכול להיות שהוא גם יכול).

    את שירותי הצבאי ביליתי בדובר צה"ל, ארגון שכל מטרתו היא למנוע מצב שבו הצבא "יוצא רע" בתקשורת. אחרי חצי שנה שבה התווכחתי עם כולם וטענתי שהעובדה שחייל דביל שהופיע בשידור ואמר שהוא רוצה להרוג פלסטינים לא אומרת שכל הצבא רוצה להרוג פלסטינים, הוכח לי שיש ציבור כלשהו, ואפילו קטן, שלא מסוגל לעשות את ההבחנה בין יחיד וארגון. כשפרסומת מופנית לכל הציבור, היא צריכה לקחת בחשבון את המכנה המשותף הנמוך ביותר, בכדי לא לגרום לפידבקים שליליים. אז סביר להניח ש-98% מהתושבים בארץ לא באמת מאמינים שיאיר לפיד יקבל אותם מחר בסניף של בנק הפועלים, ושאודטה תמכור להם בצומת פניסטיל ג'ל, אבל בשביל אותם 2% צריך לעשות את ההפרדה הזו.

    ולעניין האתיקה: אם יש דבר חמור יותר מחוסר אתיקה שאתה יודע עליו, הרי שמדובר בחוסר אתיקה שאתה לא יודע עליו. תאר לך שעיתונאים היו מקדמים מכירות של מוצר או חברה בלי מסע פרסום רשמי? לעיתונאי יש את הכח לגרום ל"באזז" חיובי או שלילי, ואם זה נעשה באובייקטיביות זה בסדר. ברגע שהוא מקבל מזה טובת הנאה, זה הופך לעבירה אתית. ויש מספיק דוגמאות כאלה שלצערי זכיתי להכיר בתקופת עבודתי הקצרה יחסית.

  3. אותם 2%. לדעתי זה יותר מ- 2% שמאמינים לכל מה שהם קוראים. יש לי קרובי משפחה (קרובים מאוד) שמצטטים מודעות פרסומת כאילו היו כתבות. ואני לא מדברת על כתבות תדמית, אלא על מודעות פרסומת.
    זו לא שאלה של אינטליגנציה אלא של מודעות (ו' בשורוק).

  4. טוב, נעבור אחד אחד:

    אורית:
    1. אין לך מושג כמה את מחדשת וכמה את ראויה להתפעלותי. ספורים ביותר הם המקרים שראיתי מגיב שמודיע על הקשר האמיתי שלו לנושא הרשימה, ועוד בראשית תגובתו (שזה המקום הנכון, ולא בסוף). תבדקי סביבך ותראי עד כמה זה נדיר. אני מחזיר לך את המדליה!

    2. היית בהירה לחלוטין, רק שלא רציתי להיכנס לזה כי לא חשבתי שזה העיקר, אבל אם את מתעקשת. אכן, ניתן לראות עיתון גם כמוצר, אבל לא מוצר רגיל. כמה מוצרים ראית שאפשר להצמיד אליהם את המילים "אתיקה", "יושר", "אמינות"?

    כתבת "כל עוד הפרסומת מובחנת כפרסומת" – זו העצם של הכלב! בפרסומת זו מתחיל הטשטוש, משתמשים בטיפוגרפיה, בעצם יותר חמור – משתמשים בכותרת של האתר, ולא בהעתק ממנה, אלא בכותרת עצמה. יותר מזה?

    3. נו באמת, זה לא העניין של סוג ההומור, כותרת נופלת וכו'. מדובר פה בתקדים עקרוני, ולא בפרסומת גופה.

    מזדחלת אלי ההרגשה שאת, איך נגיד את זה, אפעס, קצת מיתממת.

    גילעד:
    1. "ספין על הקו הויזואלי"? (תגובתך הראשונה), שים לב, זה לא רק חיקוי של הטיפוגרפיה, אלא, כמה סמלי, הכותרת עוברת ממקומה הרגיל ונודדת להיות חלק מהפרסומת. יותר מזה?
    ברור שזה עדיין לא "האתר ממליץ", אבל חשוב לראות את הכיוון כמה שיותר מוקדם. הלוגו הוא הייצוג של האתר, ולכן, ברגע שמעבירים אותו לשימוש פרסומי…

    2. לגבי יאיר לפיד, ברגע שהוא עבר לפרסם את הפועלים – הוא לא יכול יותר לכתוב עליהם. הנושא הזה הוא כעת "טאבו" בשבילו. הם מוגנים (לא שהוא כזה נשכן). ערך מוסף לפרסומת, לא?

    3. (זו תגובה גם לאחות של יונית) צודקים, זו לא רק שאלה של חוכמת הגולש, אלא גם של מודעות. אי אפשר לעמוד כל היום על משמר התודעה, והדברים האלה מחלחלים לכולנו, בתת מודע, בצד הרגשי, שאינו קשור לחוכמה. כך שזה בפירוש נוגע ל-100% מהגולשים, ולא רק לחלקם.

    4. תודה על המבט הפנימי. זו לא בעיה של העיתונאים. תמיד אני אומר שהעובד לא אשם. אשם הבוס שלו. אם הבוס מאשר דברים כאלה או לא בודק את העובד – אז בעקיפין (או ישירות במקרים חמורים) הוא גם מעודד את זה. אם המערכת לא קשוחה בנושא, וחוזה ההעסקה לא ברור בעניין, כולל סנקציות, אז משהו רקוב מהיסוד.

  5. אבל אתה צודק לגמרי. מצב מקביל שבו על הלוגו של מעריב היו תולים שרשרת עם הסמל של נייקי היה מסעיר את עולם הפרסום והמדיה וגורר הסטריה ציבורים וגינוי מוחלט של כל מי שמבין משהו בתחום.
    העיתונות חיה מפרסום, זה נכון. המשכורת שלי ושל העיתונאים האחרים תלויה באורית ובשולחיה, אבל הפרדה בין תוכן מערכתי לבין פרסומות היא נשמת אפה של העיתונות, וכאן הערבוב גס וחמור.
    לדעתי מישהו בווינט התחלק על השכל לגמרי כשאישרו את הדבר הנורא הזה.

  6. את רואה? זה לא כל כך קשה!
    אפשר להגיד את זה לאט: "א-י-ת-ן, א-ת-ה צ-ו-ד-ק ל-ג-מ-ר-י" (אמרת שקשה לך עם חוש הומור, אז זאת היתה בדיחה, רק להבהרה. בדיחה לבבית וללא כוונת זדון).

    כן, הפרסומות מפרנסות (משחק מילים?) את העיתון ולהיפך. הרי לא היו מפרסמים במקום לא מעניין, שאיש לא קורא, נכון?זו תלות הדדית.
    וזה גם חשוב להבנה – כי אם הפרסומות ישתלטו על התוכן, הרי האתר יהפוך ללא-מעניין (או סתם מעצבן) והקוראים יעלמו (או יטרחו להתקין תוכנות שיסננו את הפרסומות), כך שהפרסום יירה לעצמו בבאנר, לא?

    זה קו גבול עדין שנע כל הזמן. הבעיה היא שמאז האינטרנט הוא נע בכיוון מסוים, נוגס יותר ויותר בתוכן.

  7. העבירו את השידור ברשת ב' לעדכוני מזג האוויר בבירות העולם מחדר המצב של אל-על (חדר מצב קראו לזה?). מייד עם סיום הפינה, היה תשדיר של מועדון הנוסע המתמיד של אל-על.

  8. אביבה, עכשיו יש לך גם בעיה עם חסויות? אני באמת חושב שאתם הולכים רחוק מדי. לאל-על מותר גם לעשות תשדיר רדיו שנשמע כמו מבזק חדשות ובו הקריין אומר "להלן ידיעה שהגיעה זה עתה! אל-על מורידה מחירים". כמעט כל חברה גדולה בישראל מעניקה חסות למשהו, וזה לא הופך אותה לשולטת על התכנים של התכנים של אותו משהו.

    הבעיה עם חוסר הפרדה בין פרסום לתוכן מערכתי של אמצעי התקשורת היא בחשש שאמצעי התקשורת לא יכסה את המפרסם בצורה אובייקטיבית. את באמת חושבת שקול ישראל לא יכסה את אל-על בצורה אובייקטיבית כי היא נותנת לו חסות לפינת מזג האוויר?

  9. סתם, סתם כותרת. משחק מילים.

    אביבה: אני גם חושב שאת מגזימה. חסויות זה דבר נהוג (בטח במעבר לצד הקליל של מזג האוויר), וגם מובחן בבירור ומופרד למהדרין. אני לא רואה בזה בעיה.

    גילעד: לא בדיוק. יש כאן שני דברים שאני חושב שאתה מערבב:

    1. יש את החשש הקבוע שאתה מדבר עליו – שעיתון יכניס לשיקולי פרסום כתבה או תחקיר שלו את המפרסמים ומשרדי הפרסום, כי זה יכול לפגוע בהכנסות שלו. זו כבר שאלה של קו דק שהוא ממוצע נע.
    אם הגוף מספיק חזק (כמו ערוץ 2 או ידיעות) – הוא יכול לעמוד בלחצים יותר טוב.

    2. הבעיה שאני מדבר עליה בעיקר היא שחוסר ההפרדה שעליו דיברתי ברשימה זו יגרום לקוראים להבין (אפילו באופן תת מודע) פרסומת כתוכן מערכתי. מעין "YNET" ממליץ / שותף בקריצת עין ויזואלית.
    בנוסף, יש בכך גם הזנייה של המוניטין של העיתון המוכר את הלוגו שלו לפרסומות.

  10. איתן, בסופו של דבר זו אותה בעיה: הקורא מקבל פרסומת במסווה של סיקור בין אם הוא רואה פרסומת שנראית כמו אייטם, כלומר בדוגמא שהחלה את כל הפוסט הזה (לדעתך), ובין אם הוא מקבל אייטם ממשי שהוא לא אובייקטיבי. ההבדל הוא בשכבות שאמורות למנוע את הערבוב הזה בין פרסום לתוכן – במקרה של הפרסומת שתופסת טרמפ על כלי התקשורת מדובר במחלקה המסחרית של כלי התקשורת, שאחראית על הבאת מפרסמים, ובמקרה של האייטם הלא אובייקטיבי מדובר בכתב עצמו, כלומר איש התוכן. גם הסיבות ל"הזזת" הגבול הזה שונות – אצל המחלקה המסחרית מדובר בגריפת הון עבור כלי התקשורת, במקביל לקידום המותג העצמי, ואצל הכתב מדובר על גריפת הון אישי, מטאפורי או גולמי. לטעמי, מבין שניהם אני סולד יותר מהתנהגות של כתב שכזה מאשר התנהגות של מחלקה מסחרית שכזו.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *