Web Analytics Made Easy - Statcounter

עד כאן

 

( פורסם באתר The Marker ב-13/02/2001, גרסה אנגלית של המאמר נמצאת כאן )

לפני כשנה בערך הייתי מנוי על שירותי ההתחברות לאינטרנט של "אינטרנט זהב". היה בסדר ולא היו לי טענות.
אולם, יום בהיר אחד החל להגיע דואל, באופן סדיר, עם פרסומות, מבצעים, הנחות ושיגועים – והכל בחסות הספק החביב והמפנק.
ולא, הדואל (שבכלל לא ביקשתי) לא כלל שום אפשרות לביצוע הסרה.

התקשרתי לשירות הלקוחות של החברה וביקשתי בנימוס להסיר אותי מרשימת התפוצה. "לא", הייתה התשובה. "זה לא אפשרי, זה חלק מהמנוי, ואין אפשרות טכנית להסיר אותך מהרשימה…"
לא היה לי כוח להילחם, וביטלתי את המנוי שלי ל"אינטרנט זהב".

עברתי לסרפרי (Surf Free), שם הסיסמה הייתה "באתי בגלל המחיר – הלכתי בגלל השירות", ומשם עזבתי די במהירות.

כל דואלים גבר

לבסוף נחתתי בכור מחצבתי, הספק הראשון אליו התחברתי לפני שנים אין ספור, נטוויז'ן.
הפשרתי מנוי מוקפא שהיה לי – ובהתחלה באמת הכל דפק כמו שעון ולא היו בעיות.

אממה, לרגל פרוס שנת 2001, החלו להגיע אלי משלוחי דואל סדירים, כל יום, מכתובת שולח שנקראת "עדכנט". לא היה זכור לי שנרשמתי למנוי כל שהוא. הדואל הכיל מספר שורות טקסט (שלא כללו הוראות ביטול מנוי) וקובץ HTML. דבר ראשון חשדתי שמדובר בוירוס או חפץ חשוד אחר, אולם בדיקות שונות העלו שאין כאן בעיות מסוג זה.

מפתיחת הקובץ התברר שזה הוא קובץ HTML המופעל כבסיס האוגר לתוכו תוכן מתוך האינטרנט (כולל פרסומות). גם בקובץ זה לא היו הוראות ביטול מנוי.
קראתי את התוכן והבנתי מהר את העיקרון: ידיעון המתמצת חדשות, רכילות ומידע שימושי ומשומש. שום דבר שלא נעשה קודם.
הבנתי שמישהו העלה אותי בחכת הפרסום, ועל כן החלטתי להתעלם והפעלתי סינון המוחק אוטומטית את הדואל המגיע מכתובת זו.

בשלב מסוים ראיתי שזה לא נפסק, ומפלס העצבים עלה. החלטתי להתחקות אחר מקור הזבל ולהפסיק אותו. בקובץ הייתה הפנייה לאתר "עדכנט" (קישור מצורף, לדאבוני, אך לידיעת הציבור).

מסתבר, שהאתר שייך לקבוצת "אנשים ומחשבים", מנג'סים עם רישיון וותק שראויים לכתבה נפרדת על תרומתם להפיכת העיתונות לקונדום לחפור בו.

גם באתר לא היה כל אזכור כיצד ניתן לבטל את הניג'וס, רק טלפון להרשמה (הרי מי האידיוט שירצה להפסיק דואל נהדר וחיוני שכזה?).
התקשרתי, וביקשתי שיפסיקו לשלוח לי. לאחר מסירת כתובת הדואל שלי התברר שאני לא רשום אצלם. "אולי אתה מקבל את זה דרך נטוויז'ן?" נדלקה נורת הלוגן מעל ראשה של נציגת השירות.
"אממה?" תמהתי. "כן, יש מבצע ללקוחות נטוויז'ן, תברר בשירות הלקוחות שלהם".

רשומון עם ספק

ביום חמישי, הראשון לפברואר לשנת 2001 למניין הגויים, התקשרתי בחיל, רעדה ועצבים לשירות הלקוחות של הספק החביב שלי.

"#@*&!?" שאלתי.
"כל לקוח חדש מקבל אוטומטית את ה"שירות" הזה (המירכאות הן תוספת שלי, א.כ.), היית צריך לקרוא בחוזה" הייתה התשובה הלקונית.
"אבל אני לא חדש, אני ותיק. הופשרתי." הגבתי בקור רוח השמור להרי געש רדומים.
"זה באמת מעניין, וצריך לבדוק את זה, אבל ככה זה עובד. יכול להיות שאתה נחשב חדש במערכת, ולכן היא שולחת לך. אתה יודע שרק החודש הראשון הוא בחינם, ואח"כ זה בתשלום?" המשיכה הלקונית להלקות.
"הבנתי. אני מבקש שתסירו אותי מייד מרשימת התפוצה" הלוחות הטקטונים החלו זעים על גבי הלבה.
"אין בעיה" הרגיעה אותי הלקונית, ולאחר מסירת הפרטים המזהים שבתי בשלום לבסיסי, להירגע ולשחרר בהדרגה את הקיטור.

כך עבר לו שבוע, אשר בכל מהלכו, כמובן, המשכתי לקבל כמו שעון את הידיעון החביב עלי. הנחתי לגלגלי השיניים במחשבי הענק של נטוויז'ן ו"עדכנט" לעשות את שלהם, ובסוף השבוע העוקב חזרתי לשירות הלקוחות של נטוויז'ן, ובעצבים מנומסים דרשתי את הסרתי המיידית מרשימת התפוצה.
נרקיס החביבה משירות הלקוחות התנצלה, ואמרה שזה לא תלוי רק בהם, כי הם מעבירים את הבקשה ל"עדכנט" (כלומר, נטוויז'ן מעבירים (כנראה תמורת תשלום = מכירה) את פרטי הלקוחות שלהם לצד ג'. מעניין, לא?).

המתנתי עוד יום, והמבול לא פסק. שוב התקשרתי, וביקשתי לדבר עם נציג מדוברי החברה, אולם נאמר לי שניתן לדבר רק עם שירות לקוחות או קשרי לקוחות (הקו האחרון לפני עזיבת הלקוחות). על כן, דרשתי לדבר עם אחראית המשמרת. וזו אכן חזרה אלי בשעות הערב המאוחרות, כנראה הייתי בין הפציינטים האחרונים.

שרית האחראית, התנצלה כמובן פעם נוספת, וכראוי חזרה על דברי קודמיה, והבטיחה לטפל אישית בעניין.
שאלתי את שרית מדוע חברת נטוויז'ן כופה על לקוחותיה את דואר הזבל המיותר הזה ללא בקשה יזומה של הלקוחות, אלא כחלק מובנה בחוזה ההתקשרות (שרבים וודאי אינם קוראים אותו, ויכולים בקלות להגיע לידי חיוב לאחר חודש הניסיון), כאשר ברור שאין הוא חלק הכרחי בפעולת ההתחברות לאינטרנט.
"הלקוחות דורשים את השירות הזה, והחברה צריכה לעמוד בדרישות הלקוחות והשוק" השיבה לי שרית ללא הנד עפעף (לא ראיתי, אבל שמעתי). נשימתי נעתקה, אבדו לי המילים ופרחה נשמתי.
פס רחב נמתח על משמעות ספק האינטרנט ומחק את כל מה שהכרתי.

"את יודעת מה זה Netiquette?" שאלתי רק לשם השעשוע.
"אני מצטערת", השיבה, "אבל אני לא מכירה את השירות הזה".
מסך, מחיאות כפיים ודמעות.

דברים בשם דוברם

קברניטי TheMarker דחקו בי לקבל את תגובת דוברת נטוויז'ן.
הדוברת טענה שיש הוראה לכל אנשי המכירות ליידע לקוחות פוטנציאלים על ה"עדכנט" כחלק מתהליך הרישום, והמקרה שלי הוא חריג (בגלל שהגעתי מ"הקפאה" ולא כלקוח חדש לחלוטין) והם יבדקו את זה.

מכיוון שאני לא אוהב להיות חריג, מייד התקשרתי למחלקת המכירות ויעל החביבה סייעה לי. התעניינתי בחבילת התחברות בחיוג ללא הגבלה. היא אמרה לי שתוך מספר שעות מהתשלום בכרטיס האשראי – אני כבר יכול להתחבר ולהשתמש בדואל, ובתוך מספר ימים יגיעו אלי המסמכים עם הפרטים שלי ופרטי ההתחברות, ואני לא צריך לחתום על כלום.
"זה הכל?" שאלתי. "כן", השיבה לי.

למען הסר כל ספק (אולי לא הלכתי רחוק מדי) התקשרתי גם בערב למחלקת המכירות ובחור חביב בשם טל סייע לי עם אותן התשובות של יעל, אך הפעם היחסים היו רציניים יותר והגענו עד

Join the Conversation

8 Comments

  1. מספקית האינטרנט. אולי בגלל שאני משתמשת אך ורק בדואר רשת (כן, בטח יש לו חסרונות, אבל לא חשבתי עליהם עד היום).
    ובעבודה מה? כמו גדולה מקבלת זבל, באאוטלוק.

  2. תודה איתן על המידע הרב שברשימה שלך.
    באשר לדואר זבל – כמו הרבה דברים בחיים, אפשר להגיד שאין מה לעשות, אי אפשר לעלות לירח כי אף אחד עדיין לא עלה לשם –
    ואפשר להתחיל לעשות משהו. סוף כל סוף כל אלה תלויים בנו.
    לכן יש צורך בחקיקה שתהפוך לברי עונשין מעשים כגון אלה המתוארים ברשימה שלך.
    אני כבר לא מאמינה בהחלפת שרת. צריך להחליף את הנוהלים שלהם, כדי שאימת החוק תכוון אותם.
    חוק שיחייב את השרתים לסנן דואר זבל העובר דרכם, ובוודאי להמנע משיתוף פעולה עם דואר זבל, חוק כזה עשוי להביא את השרתים ברחבי העולם לשתף פעולה ולו בשל איום החוק על כיסיהם..
    :וראה נא את רשימתי האחרונה "קריאה למרד!" והתגובות לה.
    http://corinna-hasofferett.com/blog/?p=1989
    והעיקר: דואר זבל הוא גזירה משמים או מארץ כל עוד אנחנו מסכימים שיהיה כזה.
    השתיקה, ההשלמה, זה מה שמצער אותי. גם בעניין זה.

  3. את רוצה "לחייב" את ספקי האינטרנט לבדוק את התיבה שלי? כי אחרת הם לא יכולים לסנן ממנה זבל, וממש לא בא לי שהם יציצו לתוכה.

  4. למשל, בשירותי הדואר הגדולים (כמו YAHOO, בו אני משתמש, ואני משער שגם אחרים) יש שירות סינון.

    זה לא ממש משנה אם הסינון נעשה לפני הכניסה לתיבת הדואל שלך, או אח"כ – כי בכל מקרה התוכן נסרק, המיקום לא משנה.

    הנקודה היא שהוא נסרק לפי פרמטרים רבים בצורה אוטומטית על ידי תוכנה ולא על ידי אדם, ולו בגלל שזה יותר יעיל, כמותי ומהיר.
    מניסיוני ביאהו, זה עובד לא רע. עדיין צריך לבדוק ורוב הטעויות הן בכך שדואל תקין נחשב לזבל ומעט טעויות הן מסוג זבל שנכנס ל-INBOX.

    הגישה שלי היא שכל מה שנמצא מחוץ למחשב שלך – הוא לא שלך, וכל אחד, בעזרת זמן, מאמץ וכסף – יגיע אליו ויקרא אותו.
    אם אתה רוצה יותר פרטיות בדואל – תתחיל להשתמש ב-PGP החינמי בתור התחלה סבירה.

  5. יש הבדל טכני אחד בין יאהו (וספקים דומים) לספקי השירות ה"רגילים": כאשר אתה מתחבר לתיבת הדואר ביאהו אתה מקבל ישר גישה לכמה תיקיות. לכן אין בעיה טכנית לשלוח דואר זבל לתיקיית "דואר זבל" במקום למחוק אותו. המשתמש יסרוק אותו בזמנו הפנוי ויוכל להציל הודעות לגיטימיות שיורטו ע"י פילטר זבל אגרסיבי מדי.

    לעומת-זאת לספק השירות שלך אתה ניגש בד"כ בפרוטוקול pop3 שלא מאפשר לך לגשת ליותר מתיקיה אחת על השרת. למיטב ידיעתי רוב ספקי השירות אפילו לא תומכים בגישה דרך פרוטוקול imap (אשר מאפשר גישה לכמה תיקיות נפרדות על השרת)

    מחיקה של הודעות היד דבר יותר בעייתי.

  6. 1. מה לעשות, אין מושלם. כל אחד צריך ויכול לבחור לו את ספק הדואל שנותן לו את השירותים הטובים ביותר במחיר הנמוך ביותר, ולא אוטומטית להשתמש במה שנותן ספק הגישה.

    2. אני למשל, משתמש בתוכנת YahooPops בכדי למשוך דואל מיאהו, ויש בתוכנה התייחסות לתיקית דואל הזבל (למשוך או לרוקן אוטומטית). בעזרת התוכנה ניתן להשתמש בחשבון יאהו דרך תוכנת הדואל במחשב, ללא צורך לשלם ליאהו על גישת פופ3. שווה בדיקה.
    http://yahoopops.sourceforge.net

  7. גדי: רוצה או לא רוצה, לתיבה שלך אפשר להציץ. אימייל הוא לא-בטוח בצורה מדהימה. אבל יש פתרון בדמות PGP, שאני בטוח שאתה מכיר (כי אם אני זוכר נכון, בקובץ המפתחות שלי יש מפתח פריהסטורי שלך).

    דרור: 012 אמנם לא שולחים את הספאם המתואר לעיל, אלא הודעות פרסומיות אחרות שלהם.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *