Web Analytics Made Easy - Statcounter

זה לא bug, זה richer – סוף טוב

עדכון שלישי (ובתקווה – אחרון), יום שבת, 2/4/05 – המשימה הוכתרה בהצלחה.
ראו עדכון בסוף הרשימה.

__________________________________________________________________

(רשימה זו פורסמה לראשונה בתאריך 21/9/2004)

ערב טוב ילדים!

והיום קסם חדש.
אבקש את תשומת ליבכם!
הקסם אינו מסובך אך קיימת סכנה מסוימת, כך שמומלץ שרק ילדים בעלי ניסיון במחשבים ינסו אותו.

אני אדגים אותו כעת על ידי הוראות מפורטות.

רק שתי הערות מקדימות:
* התהליך מצריך את סגירת כל חלונות הדפדפן, אז אתם מוזמנים להעתיק את הוראות הקסם שיופיעו להלן אל תוכנת עיבוד תמלילים כלשהיא או לזכור את התהליך בעל פה.

* הקסם נוסה רק עם Internet Explorer 6 with SP1, ועל כן זה הדפדפן המדובר במקרה שלנו. ייתכן והקסם יעבוד גם עם IE מגרסאות אחרות ועם דפדפנים אחרים.

1. סגרו את כל חלונות הדפדפן הפתוחים.

2. מתוך לוח הבקרה (Control Panel) של מערכת ההפעלה (במקרה שלי XP) הפעילו את Internet Options.
לחצו על כפתור Delete Files.
לחצו על כפתור OK.
לחצו שוב על כפתור OK בכדי לסגור את Internet options.
תהליך זה מוחק את כל הקבצים המרכיבים את ההעתקים של האתרים שהורדו למחשב שלכם במהלך הגלישות הקודמות שלכם. ניקוי מטמון (cache) הגלישה.

3. בצעו שני חיפושים בנתיב הבא:
%userprofile%\Cookies
(ייתכן ועל המסך הנתיב יראה שגוי, כי סימן האחוז שמימין צריך להיות בקצה השמאלי – אבל לאחר שתעתיקו את הנתיב לזיכרון המחשב שלכם – זה יסתדר)
נתיב זה למעשה יביא אתכם למחיצה בסגנון הבא (שוב, ב-XP):
C:\Documents and Settings\<your current user name>\Cookies
כאשר את המשתנה <your current user name> יחליף שם המשתמש הנוכחי שלכם.

במחיצה זו חפשו, כל פעם בנפרד, את המילים הבאות:
dbook
‏academon
במידה והחיפוש מוצא קבצים המכילים שמות אלו – אנא מחקו את הקבצים הללו.
( יש לשים לב שאינכם מוחקים קבצים שבהם לא מופיעות המילים הללו! מאחר והדבר עלול לפגום בגלישה שלכם לאתרים שונים )
קבצים אלו הם "תעודת הזהות" שלכם באתרים שיוזכרו להלן. הם ייווצרו מחדש כאשר תשובו להשתמש באתרים אלו.
במידה ולא נמצאו בחיפוש קבצים המכילים שמות אלו – זה המצב הרצוי.

4. יופי. כעת אנו בטוחים שהדפדפן שלכם אינו מוכר לאתרים המדוברים.
כעת יש לפתוח את הדפדפן.
נתחיל מאתר dbook. אנא גלשו אל http://www.dbook2.co.il .

א. בחרו לכם ספר כלשהוא אשר מופיע בדף השער של האתר.
זכרו את שם הספר.
לחצו על שם הספר.

ב. יפה. הגעתם לדף הספר. למטה מצד שמאל יש כפתור "הזמן". לחצו עליו.

ג. יפה. הגעתם ל"סל הקניות שלי". כעת מצאו את ברשימת הסל את שם הספר אותו "הזמנתם" בסעיפים הקודמים. מצאתם? יפה.
יכול להיות שברשימה יש עוד ספרים / מוצרים אחרים? שכלל לא ביקשתם (אפילו בעבר) באתר זה? שאינכם יודעים כיצד הגיעו ל"סל הקניות שלי"?

היזהרו מללחוץ על כפתור "לקופה". זה יכול לעלות לכם לא מעט. אם כי להעשיר את הספרייה הביתית שלכם.

                  בקסם זה נבחר בדף השער של האתר הספר "סוחר החתימות"

 

בכדי לחזור על הקסם באתר academon ניתן כעת לחזור על שלבים 1-4 במלואם, רק שבסעיף 4 יש לגלוש לאתר http://www.academon.co.il .

אתר זה לא הגיב באופן עקבי לקסם, וייתכן ובגלישה הראשונה לאתר הקסם לא יעבוד. יש לבצע את הגלישה הראשונה בכל מקרה (עד להצגת תוכן "עגלת קניות"), בכדי להוסיף את קובץ
ה-cookie למחשב שלכם ואז לנסות את הקסם בשנית והפעם הוא אמור לפעול.

כמו כן באתר זה השמות קצת שונים: במקום כפתור "הזמן" יש כפתור "הוסף לסל", במקום "סל הקניות שלי" רשום "עגלת קניות" ובמקום "הזמן" יש כפתור "לקניה מאובטחת".

שוב, זכרו שלא ללחוץ על כפתור "לקניה מאובטחת".

                     בקסם זה נבחר בדף השער של האתר הספר "שלושה סוסים"

אתם יכולים לחזור על קסם זה שוב ושוב באתרים אלו, בכדי ליהנות ממגוון המוצרים השונים שמציעים האתרים.

לא ניסיתי את הקסם באתרי מסחר נוספים, אולם אם אתם מצאתם אתרים נוספים בהם פועל קסם זה – אשמח אם תיידעו אותי ואת הקוראים באמצעות מנגנון התגובות.

זכרו ילדים – יש קסמים שיכולים להפתיע דווקא את הקוסם, ולכן תמיד כדאי לשים לב מי קולע מה לסל שלכם.

עד כאן פינת הקסם להערב.
תודה רבה לכם וערב טוב.

וזכרו: התשלום ביציאה!

__________________________________________________________________

(עדכון ראשון, יום שישי, 22/10/2004)

מהלך התקשורת עם האתרים:

1. הדואל הבא נשלח ב-22/9/04 בערב לכתובות הדואל [email protected] (הכתובת של דיבוק) ול- [email protected] (הכתובת של אתר אקדמון):
"
כותרת: אשמח לקבל מכם תגובה רשמית
תוכן:
א. לרשימה הבאה: https://notes.caspi.org.il/it-is-not-a-bug-it-is-richer/

ב. האם יש קשר בין שני האתרים? וזאת לאור זהות אופן פעולת האתרים ולאור השימוש הדומה בשם DBOOK בכתובת הדואל שלכם.
"

2. 23/9/04 בבוקר – מהכתובת [email protected] נתקבלה קבלת דואל שהדואל נמחק בלי שנפתח (וזו כתובת שנועדה ליצירת קשר מצד הלקוחות!).

3. 23/9/04 בבוקר – מהכתובת [email protected] נתקבלה קבלה שהדואל נפתח.

4. 28/9/04 – נתתי להם כמעט שבוע לעכל את הנושא, והתקשרתי אל שירות הלקוחות של אקדמון. מרב משירות הלקוחות לא ידעה במה מדובר. הסברתי לה. היא אמרה ש"הם לא עושים דברים כאלה בכוונה", וש"המתכנתת של האתר תחזור אליך".
במקביל גם ביררתי טלפונית ומצאתי כי את האתר מנהלת אסתי (ניהול כולל, לא טכני). התקשרתי אליה והיא אמרה שהיא לא קיבלה את הדואל. שלחתי אליה ישירות.
עוד באותו היום השיבה לי אסתי בדואל כי אקדמון ודיבוק הם אתרים נפרדים אך מנוהלים ומתופעלים על ידי אותו גורם – רשת אקדמון.

(הערה שלי, א.כ.: אכן, הדבר רשום באתר דיבוק (לצערי לא בדקתי זאת לפני משלוח הדואל), באזור המסביר על האתר רשום כי האתר שייך לחברת "גולד טרייד – סחר אלקטרוני" בע"מ שהוקמה ביוזמת ספק האינטרנט "אינטרנט זהב", והאתר מתופעל על ידי רשת חנויות אקדמון בע"מ.
בחברת "גולד טרייד" שותפים אינטרנט זהב, יורוקום, בנק הפועלים, ישראכרט וסופרפארם. החברה מפעילה גם את אתר המכירות P1000.co.il .
האתר של אקדמון מנוהל ישירות על ידי רשת אקדמון.
מצב זה הוא כנראה גם ההסבר לתוצאות הדומות בעת שימוש בשני האתרים)

בנוסף, אסתי אמרה כי היא מעבירה את הדואל שלי ישירות לענת, אשר אחראית על גרפיקה, תקינות ותפעול טכני של האתר. ואכן, ענת הייתה מכותבת ב-CC של הדואל הזה.

5. 5/10/04 – שלחתי דואל לאסתי, ושאלתי אם יש תשובות מענת. רק ב-15/10/04 התקבלה קבלת דואל כי הדואל נפתח. אני משער שאסתי הייתה בחופשה. לא התקבלה תשובה בדואל חוזר מאסתי.

6. 14/10/04 – נגמרו החגים. חוזרים לעבוד. הצלחתי ליצור קשר טלפוני עם ענת. לקח לה קצת זמן להיזכר, עד שהגיע ל"אה, אתה זה שכתב שאנחנו גונבים מהלקוחות". "לא," אמרתי לה, "לא כתבתי כך. הדגמתי כיצד האתר שלכם מוסיף מוצרים לסל של הלקוחות באופן אוטומטי, בלי שהם בחרו לעשות זאת באופן יזום מצידם." תוך כדי ניסיונות להוציא ממנה תשובה מעשית היא אמרה שהיא דיברה על הנושא הזה עם הסמנכ"לית. תשובה ברורה לא קיבלתי.
הודעתי באופן הרשמי ביותר לענת שאם הם לא אקבל מהם תגובה כלשהיא, עד לעוד שבוע, 21/10/04, מבחינתי זו עדות שהם בחרו באופן מכוון שלא להגיב כלל על הנושא, ואני אעביר את הנושא הלאה לארגוני צרכנות מתאימים.

21/10/04 – עד הבוקר לא קיבלתי דואל תשובה מהם או מ"גולד טרייד". ליתר ביטחון, אולי הייתה בעיה בדואל, התקשרתי לאסתי. הזכרתי לה את כל הנושא והשיחה שהייתה לי לפני שבוע עם ענת. היא אמרה שהיא אחראית שיווקית על האתר ולא מבינה, כהגדרתה, בצד הטכני. היא אמרה שהם מבצעים הפרדה מלאה בין הצד הטכני לשיווקי, ואין שום קשר בין השניים.
אמרתי לה שהמקרה המדובר הוא דוגמה טובה לקשר בין הטכני לשיווקי, אולם היא אמרה שהיא רוצה שענת תדבר אתי. השארתי לה את מספר הטלפון של הנייד שלי, בשביל שענת תוכל לחזור אלי.
ענת לא חזרה אלי עד לסוף היום.

ערכתי בערב ה-21/10/04 בדיקה חוזרת של שני האתרים.
נראה כי משהו בכל אופן השתנה – כאשר נוספים מוצרים מצד האתר, נוסף רק מוצר אחד ולא יותר.

זהו לשלב הזה. אני חושב שעשיתי את המקסימום לקבל מהאתרים תגובה.

כעת אעביר את הנושא לידיעתם וטיפולם של מספר גופי הגנת צרכנים.
אעדכן רשימה זו בתגובות שאקבל מגופים אלו ובמידה ותחול כל התפתחות אחרת בנושא.

לאור מצב העניינים המפורט לעיל, לא נותר לי אלא להמליץ לכם להימנע מלרכוש מוצרים באתרים אקדמון ודיבוק.
אתרים המנסים לדחוף מוצרים ללקוחות באופן ערמומי ומחוצף (בין אם זה נעשה מחוסר ידע / ניהול ליקוי או בכוונה תחילה), וגם אינם רוצים להסביר או לתקן מדיניות זו – אינם ראויים לכספכם.

__________________________________________________________________

(עדכון שני, יום חמישי, 28/10/2004)

ראשית, אתם מוזמנים לגשת לתגובות, שם מופיעה תגובתה של ענת, מנהלת האתר. התגובה מהיום.

רק לפני יומיים, ביום שלישי, 26/10/04, התקבל דואל מענת.
זו למעשה התגובה הרשמית הראשונה שהתקבלה מהאתר בנוגע לאופן פעולת האתר.
הדואל כלל את התוכן הבא, שכלל גם את תגובתה של ענת וגם את תגובתו של מתכנת האתר:

"
איתן שלום,
לאחר בדיקות מכמה מחשבים (בעלי אינטרנט מגרסא 5 ומעלה), בדיקה מול לקוחות דיבוק ובדיקה של המתכנת שלנו (מצ"ב תשובתו) לצערי ללא נמצא כל שחר לטענותיך. אשמח אם תפרסם את תשובתנו באתרך.

ענת
ביצעתי את הפעולות שנכתבו בכתבה, אך לא קיבלתי את מה שאיתן קיבל, אלא סל קניות ריק. דודי
"

באותו היום, בשעות הערב, השבתי לענת:

"
שלום ענת,
קיבלתי בתודה את מכתבך.

1. על פי תשובתו של דודי נראה לי שקיימת בעיה מסוימת בבדיקה שלו, כי תוצאה תקינה הייתה צריכה להיות סל עם פריט אחד, הפריט בו הוא בחר בלבד, ולא סל ריק.

2. בדקתי שנית את הנושא, בשני האתרים, משני מחשבים בביתי, והבעיה עדיין קיימת.

3. מחר אבדוק את הנושא גם במקום עבודתי, ליתר ביטחון.

4. לאחר הבדיקה הנוספת במקום עבודתי – אעלה לרשימה שלי את תגובתך ואת תוצאות בדיקותיי הנוספות (בעקבות תגובתך).

אגב, ברשימה שלי יש מגיב אחד שטוען שהוא ניסה ואכן קיבל תוצאה דומה לשלי. לצורך ההגינות, חובתי לומר שאני מכיר מגיב זה באופן אישי והוא חבר טוב שלי – אם כי בנושא רשימה זו לא ביצעתי שום תיאום אתו והוא ביצע את הבדיקה על דעת עצמו, תוך שימוש במשאבי מחשוב שעמדו לרשותו, ולא הייתי מעורב בבדיקה שלו ולא בתגובה שהוא רשם. נדמה לי שהוא אפילו בדק זאת ממחשב מקינטוש.
"

מבדיקה נוספת שערכתי בעבודה ביום רביעי, 27/10/04, עלו אותן תוצאות, בשני האתרים, אם כי אתר אקדמון הגיב באופן תקין בפעם הראשונה (כלומר הציג בסל רק את הפריט שבחרתי, אך משום מה לא הוסיף "עוגייה" למחשב שלי), ובבדיקה השנייה שב להוסיף פריטים אקראיים (והפעם הוסיף "עוגייה" למחשב שלי)).

למרות התוצאות העקביות שקיבלתי בבדיקות רבות מאז שנתקלתי בתופעה, באותו היום בערב שלחתי את הדואל הבא לענת, בכדי לנסות ולבדוק עם האתר באופן וודאי את הנושא – בכדי לתת לאתר הזדמנות להכיר בטעותו או שהאתר יוכיח לי שטעיתי:

"
שלום ענת,

מבדיקה נוספת שערכתי היום בעבודה עולות אותן תוצאות בשני האתרים, אם כי אתר אקדמון הגיב באופן תקין (כלומר הציג בסל רק את הפריט שבחרתי) בפעם הראשונה (אך לא הוסיף "עוגייה" למחשב שלי), ובפעם השנייה שב להוסיף פריטים אקראיים (והפעם הוסיף "עוגייה" למחשב שלי).

אני לא חושב שיש טעם להסתובב במעגל שהוא דו-שיח של חרשים, וכל אחד טוען את טענותיו בלי שהצדדים וידאו כי מתקיימת בדיקה זהה אצל שניהם.

יש לי הצעת ייעול, בכדי להגיע במהירות האפשרית להסכמה על המצב המתרחש באתרים – אולי אוכל לדבר טלפונית עם דודי באחד הערבים, ולנסות לראות אם נגיע לעמק השווה, ואם לא – אולי אף נוכל להיפגש (במידה ודודי נמצא באזור המרכז) וכל אחד יציג את הדברים מול מחשב.

מה דעתך?
"

קיבלתי אישור כי הדואל הזה נקרא היום בשעה 10 בבוקר.

בכדי לנסות ולהסיר כל ספק, אפילו בדקתי בבית את האתרים עם הדפדפנים Firefox ו-Opera:
Firefox – בדיבוק נוספו פריטים באופן אוטומטי, אך באקדמון הדפדפן נתקע ואפילו לא הצליח להיכנס לאתר.
Opera – בשני האתרים נוספו פריטים באופן אוטומטי.

כמו שאתם רואים, ענת לא טרחה להגיב למכתב זה ובמקום זאת בחרה להוסיף תגובה משלה ברשימה זו – תגובה המאשימה אותי בהשמטה של תגובת האתר.

כזכור, אני המתנתי לאתרים במשך חודש (שחלקו היה תקופת החגים, יש לציין), כולל ניסיונות רבים שלי לקבל תגובה, ולא קיבלתי תשובה (ענת משום מה מתעלמת ממידע זה) ואילו היא הגיבה אלי לראשונה רק לפני יומיים וקיבלה ממני בכל פעם תשובות מיידיות בדואל, כאשר אני מנסה לבצע בדיקה משותפת ומקובלת על הצדדים – שמטרתה להגיע להסכמה על דרכי הבדיקה ותוצאותיה.
כמו כן ענת אינה מתייחסת כלל לאתר אקדמון.

לאור התנהלותה של ענת לא נותר לי אלא להסכים איתה שכנראה ולא מדובר בהתנהלות שכוונתה להרע מצד מנהלי האתרים.
רק ניהול לקוי וחוסר רצון אמיתי לבדוק דברים לעומקם.

על כן, לאור חוסר רצונה של ענת לבצע בדיקה משותפת של האתרים ובשל רצוני לבדוק נושא זה עד תומו – לא נותר לי אלא לבקש מכם, קהל הקוראים, לנסות ולבצע במדויק את אשר רשמתי ברשימה לעיל – ולספר לנו מה הן תוצאות בדיקתכם.

__________________________________________________________________

(עדכון שלישי (ובתקווה – אחרון), יום שבת, 2/4/2005)

בתאריך 30/11/2004 הוגשה תלונה רשמית למשרד "הממונה על הגנת הצרכן" (במסגרת "משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה") בדואל, ולמחרת התקבל דואל אישור קבלת התלונה.
יש לציין כי כל הקשר מול המשרד היה בדואל (וגם מעט טלפונים), דבר נדיר למדי מניסיוני עם משרדי ממשלה.

במהלך חודש דצמבר 2004 ביצע עו"ד יצחק קמחי, הממונה, שיחה טלפונית עם איש טכני של החברה, אשר הכחיש את קיום התופעה.
על כן, בתחילת 2005 הוצא על ידי מר קמחי מכתב רשמי לחברת "אקדמון" (שתוכנו אינו ידוע לי), ולפני שבוע-שבועיים בערך החברה שלחה מכתב תשובה (שתוכנו אינו ידוע לי), ומר קמחי ביקש שאבדוק את המצב כעת.
מבדיקה שערכתי בימים אלו באתרי "אקדמון" ו"דיבוק" עולה כי החברה תיקנה את התופעה וכעת "סלי הקניות" ריקים בעת ביצוע הקנייה הראשונה של גולש באתר (כאשר אין cookie של האתר בדפדפן הגולש לפני הכניסה לאתר) או במידה ומדובר בגולש ותיק באתר (אשר בדפדפן שלו כבר יש cookie של האתר מגלישות קודמות) אשר בפעם האחרונה שביקר ב"סל הקניות" שלו הוא מחק משם את כל הפריטים. כמו שצריך.

אז זהו זה. נקווה שחברת "אקדמון" למדה את הלקח שלה, אם כי אני ספקן, מאחר וכל התנהלותה הייתה מתוך גישה אנטי-צרכנית ובלתי כנה בעליל, ורק כאשר גורם רשמי בעל סמכות ובעל יכולת הפעלת צעדים משפטיים פנה אליה – רק אז הואילה לפעול.
זכרו זאת כאשר תשקלו האם לבצע רכישה באתרי "אקדמון" ו"דיבוק".

ברצוני להודות כאן למר קמחי ולעובדי משרדו על עזרתם היעילה בהבאת מקרה זה לידי סיום מוצלח, ועל נכונותו של מר קמחי לקיים עימי תקשורת ישירה ואישית בכדי לקיים הליך בירור יעיל ואפקטיבי.

ממקרה זה אני למד שאם יש רצון, סבלנות וזמן (ואדם מתאים בצד הממשלתי…) – אפשר לשנות דברים, קטנים ככל שיהיו, ולשפר אותם לטובת עצמנו ולטובת הכלל.

Join the Conversation

18 Comments

  1. ב-27 ליולי 2004, כבר כתבתי לאתר דיבוק: "ועוד הערה: יותר מפעם קרה שהוספתי ל"סל הקניות" פריט, כבר היו שם 2-3 ספרים שהיה עלי למחוק אותם ואין לי מושג מאיפה צצו."
    אבל עכשיו אני מבין שהם לא קראו את האימייל שלי…
    בדקתי את זה גם כרגע: מייד כשהגעתי לאתר בדקתי את "סל הקניות שלי" ואופס! 2 ספרים נחו שם בחוצפה.

  2. כאשר מנהלת האתר לא מבינה בטכנולוגיה שבה עובד האתר אבל מתעקשת לכתוב תגובות בעצמה (מה זה האינטרנט 5 הזה ואיפה משיגים אותו?) זה סימן בדוק שמעבר לבאגים הגלויים מסתתרים עוד באגים שאינם גלויים, ואותם אולי תראו רק אם תבדקו את הקבלה.

    יתכן שבגירסה מסוימת של אינטרנט אקספלורר אכן הכל עובד, אבל מתכנת שאומר "אצלי זה עובד אז אין בעיה", נשלח בכל מקום שמכבד את עצמו למצוא את לשכת האבטלה הקרובה למקום מגוריו.

  3. אבל אולי ישנה כאן מגמה.
    לפני מספר שנים, כשאתר דיבוק הוקם (או אולי זה היה כשמיתוס הוקם), החלטתי לרכוש ספר מדיבוק (למען ההגינות, רכשתי גם ממיתוס. הייתי במין שלב אידיאליסטי של לתרום כסף לחנויות אינטרנט ולא חנויות רגילות).
    נכנסתי לאתר של דיבוק וגיליתי שלמרות טענותיהם כי האתר מאובטח, הטופס בו מוזנים פרטי המשתמש אינו מאובטח. כשנכנסתי לחלק שמסביר על האבטחה הכל היה נפלא. אבל טופס פרטי כרטיס האשראי? יוק. התקשרתי מייד למוקד שירות הלקוחות והסברתי את המצב. התשובה שקיבלתי הייתה – האתר מאובטח באמצעים הטובים ביותר ואין בכלל מה לדבר.
    מאז עברו הרבה ביטים ב-SSL שלי והליקוי תוקן (מן הסתם בטעות…).
    אך ההתייחסות נשארה – אנחנו מושלמים ואתם טועים.

    נו, שוין.
    לא חייבים לקנות בדיבוק.

  4. עובד כמו שכתוב ועוד איך עובד

  5. והתוצאה חזרה על עצמה – נוספו שני ספרים שלא הזמנתי. שלחתי צילום מסך ותאור לענת .
    לעומת זאת, בדפדפן פיירפוקס הכל עבד כראוי.

  6. ראיתי רשימה זו היום בפעם הראשונה.
    מבלי לבצע שום צעד מהצעדים המקדימים, נכנסתי ל dBook, הזמנתי סתם ספר ובעגלה הופיעו 2 נוספים!
    מתברר שזה לא באג אלא מדיניות.
    אני יודע שדברים כמו "חרם צרכנים" לא עובדים בארצינו, אבל שווה להקדיש לזה מאמץ. אני, בכל אופן, לשם לא חוזרץ

  7. נכנסתי ל dBook ונגשתי ישירות לסל הקניות, שם חיכה לי כבר כותר אחד.

  8. יש לי בעיה מתמשכת עם הוט. אעזר בקישור. כשתפתר אכתוב על כך. (אני אופטימית).
    תודה

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *